Logo Printen Logo RSS logo facebook

Genderstereotypen in technische en wetenschappelijke beroepen

Dat wiskunde, techniek en wetenschappen niet enkel voor jongens en mannen weggelegd is, behoeft eigenlijk geen betoog. De cijfers liegen er echter niet om: van een genderevenwicht in deze studie- en beroepssectoren is nog lang geen sprake en deze sectoren kampen nog steeds met een mannelijk imago. Het ADA-netwerk was één van de pioniers om deze problematiek aan te kaarten en er ook daadwerkelijk iets aan te doen. ADA als zodanig is niet meer actief, maar de website van het netwerk bevat nog tal van interessante tools, artikels en getuigenissen. Maar er zijn ook recente initiatieven, voor meisjes en voor/van jonge vrouwen. Informatica, positieve wetenschappen, niets voor jou? Laat je van het tegendeel overtuigen en put inspiratie uit de goede voorbeelden uit deze rubriek!

Beelden ont(k)leed
Ada-netwerk ‘Vrouwen en informatica’

Beelden ont(k)leed

Beelden ontkleed’ is een pedagogisch instrument voor het analyseren, deconstrueren en begrijpen van de beeldvorming rond vrouwen en technologie. Herhaling van steeds dezelfde beelden werkt immers stereotypering in de hand. Deze toolkit wil hieraan verhelpen en zet u op weg naar een frisse blik. Ada ontwikkelde nog meer instrumenten om het mannelijk imago van beroepen in de informatica te doorbreken zoals Schoon in de weer met software? en: Pimp IT up!.


Ingenieur M/V
Amazone, KVIV, KU Leuven, VOV

Vrouwelijk ingenieur: banner postkaart {GIF}

Vrouwelijk Ingenieur’ wil meer technisch opgeleide vrouwen (ingenieurs en andere) op de arbeidsmarkt brengen en de doorstroom van technisch opgeleide vrouwen naar topfuncties stimuleren. U vindt in dit dossier tal van instrumenten voor zelfevaluatie. Zo kunnen meisjes en vrouwen zelf uitvinden dat/of ze wel degelijk geschikt zijn voor een beroep met een traditioneel mannelijk imago.


Techniek is tof
Technopolis

Techniek is tof’ wordt gerealiseerd op vraag van de Vlaamse Regering en biedt praktische workshops aan speciaal voor meisjes met een begeleidende ploeg die enkel uit vrouwen bestaat. Door meisjes aan den lijve laten ondervinden wat technologie nu eigenlijk is, wil het project meisjes voor deze wetenschap interesseren en het mannelijk imago van technologie doorbreken. Technopolis was ook partner in “Girls’ day’, een project dat liep tijdens het schooljaar 2010-2011 en dat aan meisjes van 11 en 12 jaar de gelegenheid bood een bezoek te brengen aan een Vlaams topbedrijf.


Wiskundemeisjes
Ionica Smeets & Jeanine Daems

’Wiskundemeisjes’ is een blog van 2 Nederlandse wiskundige dames, Ionica Smeets & Jeanine Daems, die een lacune wilden opvullen: nergens een leuke website te vinden waarop op een interessante en aansprekende manier over wiskunde werd geschreven. En waarom zou wiskunde niets voor meisjes zijn? Deze dames zien er geen enkele goede reden voor. Nochtans is het mogelijk dat stereotypering slechtere resultaten in de hand werkt. Lees hierover het artikel van ADA. En wil je weten hoeveel vrouwen een zwak hebben voor wiskunde? Ga dan naar de website "Women in science". En kijk eens naar het team van het ’Genst wetenschapscafé’. Eigenlijk hoort de vermelding van deze blog niet thuis in deze lijst. We zouden ons immers beperken tot wat er zich in ons land afspeelt. Maar ja, het project is uitermate sympathiek en inspirerend. Dus dan toch maar.