Logo Printen Logo RSS logo facebook

Genderstereotypen op de arbeidsmarkt

Segregatie op de arbeidsmarkt is geen verleden tijd en de zorg voor het gezin blijkt nog vaak een vrouwenzaak, hoezeer overheden en feministische organisaties hierin veranderen probeerden te brengen. Zo werden er in Vlaanderen het voorbije decennia omvangrijke projecten, zoals "Evenwicht maakt sterk" of "M/V United", gerealiseerd met de steun van het Europees Sociaal Fonds en werden er op de werkvloer tal van initiatieven genomen en tools ontwikkeld om een betere combinatie van arbeid en privé mogelijk te maken. Wij geven u enkele voorbeelden.

Gender in CO.BR.A. (GECO)
VDAB

De doelstelling van het GECO project is de beroepskeuze voor alle gebruikers van de COBRA-fiches (CO.BRA staat voor "COmpetenties en Beroepen Repertorium voor de Arbeidsmarkt"), op een genderbewuste manier verbreden, met bijzondere aandacht voor de vrouwelijke gebruikers. Daarom besteedt het project bijzondere aandacht aan de beroepsnamen en de beeldvorming in de beroepsfilmpjes. Het project resulteerde ondermeer in een handleiding. Zo wordt in de fiches ’secretaresse’ ’administratief medewerker’ en ’vroedvrouw’ ’vroedvrouw (v/m)’.


Genderbewust samenwerken
Evenwicht vzw

Evenwicht

Er bestaan nog tal van stereotypen rond vrouwen en mannen die vrouwen (en mannen) hinderen bij de uitbouw van hun loopbaan. Het project ’Genderbewust samenwerken’ ontwikkelde 3 methodieken om deze stereotypen in vraag te stellen. Het vertrekt vanuit de veronderstelling dat gebaseerd op communicatie vanuit en rond gendergelijkheid. Het project wil de stereotype doorbreken die zegt dat mannen thuishoren op de arbeidsmarkt en vrouwen in het gezin. Lees de projectbeschrijving.


Mobiele gendercel
Resoc kempen

Het project ’Mobiele gendercel’ ging op zoek naar bedrijven die "gender" een plaats geven in hun personeelsbeleid en verzamelde meer dan 50 concrete voorbeelden van gender- en mensvriendelijk personeelbeleid uit het bedrijfsleven. De website biedt inspiratie, informatie en concrete tips om een gendervriendelijk personeelsbeleid te ontwikkelen in elk bedrijf of organisatie. Het bevat ook een train-the-trainerspakket en links naar andere projecten met aandacht voor gender op de arbeidsmarkt.


Wellness@Work & Co-efficiënt
Voka, Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen

Het project Wellness@Work binnen de Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen wil bedrijven en organisaties sensibiliseren, informeren en begeleiden bij de opbouw van een gender-en leeftijdsbewust personeelsbeleid.

co-efficiënt Voka publiceerde ook het werkboek "Co-efficiënt" met praktische tips voor de kmo die wil werken aan een genderbewust personeelsbeleid. Deze praktische gids is gebaseerd op de ervaringen van 15 KMO’s en is een neerslag van het proces dat samen met de bedrijven doorlopen werd naar aanleiding van de lancering van het ‘m/v Charter, de kracht van een m/v balans’, waarover u meer kan lezen in deze toolkit.


Flauwekulexcuus
Commissie Gelijke behandeling, Nederland (cgb)

Campagne Commissie gelijke Behandeling Nederland, cgb

Met deze campagne wil de Nederlandse Commissie Gelijke Behandeling (CGB) werkende vrouwen ervan bewust te maken dat in het zakelijk verkeer tussen werkgever en vrouwelijke werknemer niet alles zomaar mag. Vaak gebruiken werkgevers tegenover vrouwen argumenten die naast ’flauwekul’ ook nog eens onwettig zijn. Met een overdreven dialoog tussen een werkgever en werkneemster worden in de campagne ongelijke salariëring, gevolgen van zwangerschap op het werk en beperktere carrièremogelijkheden van vrouwen aan de kaak gesteld. De campagne wordt voornamelijk online gevoerd en is specifiek gericht op vrouwen tussen de 25 en 40 jaar.


Break gender stereotypes, give talent a chance
Europese Commissie, DG Werkgelegenheid, sociale zaken en gelijke kansen

Deze campagne laat zien hoe gendergelijkheidsactiviteiten de prestaties en het succes van een bedrijf kunnen vergroten. Er werden twee toolkits opgesteld, één om genderstereotypen te doorbreken” en één voor adviseurs en Human Resources managers van KMO’s opgesteld en cijfermateriaal per land verzameld. Informatie voor België.

Daarnaast werd er promotiemateriaal verspreid en videoclips opgemaakt met goede praktijken. Hieronder kan u een van deze clips bekijken.