Logo Printen Logo RSS logo facebook

Gamma gaat aan de haal met de pijnlijke AUCH Award 2013

Gamma gaat aan de haal met de pijnlijke AUCH Award 2013

In november vorig jaar lanceerde Gamma een promotiefilmpje waarin zogenaamde ’kluspoezen’ zich, gewapend met allerlei klusmateriaal, van hun meest sexy kant lieten zien. Iedereen die op zaterdag 16 november naar een filiaal van Gamma ging, kon zich verheugen op een fotosessie met de dames.

Auwch, is de reactie van de Nederlandstalige Vrouwenraad en alle Vlamingen die stemden op hun favoriet. ’Dankzij’ dit vrouwonvriendelijke spotje haalde Gamma (Doe het zelf!) zich heel wat klachten bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame én het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen op de hals. Gamma haalde het filmpje daarom dezelfde dag nog offline. Het spotje zit echter in het geheugen van het publiek, en kan nu dus rekenen op de Auwch-prijs.

Winnen is verliezen

De Gamma-campagne was niet alleen vrouwonvriendelijk, ze was ook manonvriendelijk: gaan mannen enkel naar een doe-het-zelfzaak wanneer er wulpse vrouwen zijn die zich in allerlei bochten wringen en dingen aanprijzen die niets met seks te maken hebben? Mannen moeten blijkbaar stoer zijn, vrouwen moeten sexy zijn. Seksistische reclame objectiveert zowel mannen als vrouwen.

De Auwch Award is een initiatief van de Vrouwenraad dat een ’prik’ geeft in de vorm van een cactus aan personen, organisaties of bedrijven die uitgepakt hebben met vrouwonvriendelijke en stereotyperende uitspraken, boodschappen of maatregelen.

Met de Auwch Award wil de Vrouwenraad op een ludieke manier seksisme aan de kaak stellen. De winnaar krijgt bloemen, alleen is het in dit geval een cactus.