Logo Printen Logo RSS logo facebook

Vrouwelijke fotografen uit Taiwan "Een verhaal van licht en schaduw"

8. Vrouwelijke fotografen uit Taiwan "Een verhaal van licht en schaduw"

Vijf volledig verschillende oeuvres: een waaier aan verhalen en weerspiegelt het de diversiteit die eigen is aan Taiwan

Wang Hsiao-chin — Tijdsgrafiek van een moeder
Wang gebruikt het zelfportret om de historische implicaties van creatief werk te verkennen. Ze is niet enkel de fotograaf, maar ook de protagonist in haar foto’s. Deze serie portretten bestrijkt de 15 jaar volgend op haar zwangerschap, waarbij iedere foto de vorige als achtergrond heeft, om aldus een gelaagde vertelling te creëren van de relatie met haar man en zoon. Het opstapelen van de beelden weerspiegelt de accumulatie van de tijd en het toenemen van intermenselijke intimiteit.

Chien Fu-yu — Vrouwengeschiedenis
Chiens gevoelige en zorgvuldig doordachte portretten omvatten vrouwelijke dichters, journalisten, kunstenaars, pathologen en entomologen. De beelden spreiden het spel van licht en schaduw tentoon en geven vergezeld van tekst de opmerkelijke levensloop weer van Taiwanese vrouwen uit verschillende leefomgevingen. De narratieve waarde van deze groep beelden is niet enkel artistiek, maar is ook verbonden met de geschiedenis van de ontwikkeling van Taiwan.

Chang Hsiu-huang — Licht en schaduw
JPEG Het werk van Chang Hsiu-huang geeft de interactie tussen licht, schaduw en compositie in landschapsfotografie goed weer. De locaties die ze fotografeerde, beslaan de gehele rijkdom van Taiwans landschappen, van de bergen en de zee tot de stad en het platteland. Ze heeft kronkelende bergpaden die uitnodigen tot meditatie vastgelegd, maar evenzeer de creatieve uitdrukkingen van moderne architectuur. Ze gebruikt verschillende manieren van aanpakken om het pad van de sterren, lantaarns en bossen vast te leggen op de gevoelige plaat. Terwijl men de foto’s bewondert, kan men eveneens genieten van een rondreis langs de mooiste plaatsen van Taiwan.

Chang Yung-chieh — De erfgenamen van de nevelpanter
JPEG Deze documentaire reeks van Chang Yung-chieh bevat een krachtig cultureel en artistiek ethos. Met als focus het dorpje Kochapongane – wat betekent “erfgenamen van de nevelpanter” – in het district Pingtung verkent Chang de wijsheid van de levensfilosofie van de Rukai en de rijkdom van hun culturele tradities. Ze snijdt ook het moeilijke proces van acculturatie aan dat de stam verplicht moest ondergaan en de problemen waar ze mee kampen. Haar beelden impliceren dat cultuurbehoud, traditionele woongemeenschappen en economische vooruitgang de oplossing zijn.

Chang Yung-chieh — Eeuwig schatschip
In deze serie gebruikt Chang Yung-chieh een ceremonie als creatieve inspiratie voor haar reportagefotografie. Toen ze voor een periode van zeven jaar terugkeerde naar haar geboortedorp op de afgelegen Penghu-archipel, maakte Chang een visuele getuigenis van het volksritueel waarbij een “eeuwig schatschip” de Hemelse Koningen vervoert op hun reis van en naar de Hemel. De foto’s hebben een rijke religieuze en culturele achtergrond die kracht put uit de sterk geladen compositie. Een goede foto wordt niet enkel bewonderd met de ogen, maar moet ook traag geapprecieerd en geproefd kunnen worden vanuit het diepste van onszelf.

Vier vrouwelijke fotografen uit Taiwan

Wang Hsiao-ching
Wang behaalde een doctoraat aan de School of Arts and Communication aan de universiteit van Brighton in het Verenigd Koninkrijk en houdt zich al lange tijd bezig met thema’s zoals vrouwelijke identiteit en visuele cultuur. Rond deze thema’s maakt ze schilderijen, video’s, kunstwerken met gemengde media en installaties. Naast voltijds kunstenaar en artistiek directeur van Ching Tien Art Space is Wang ook professor aan de Faculteit Kunst en Ontwerp van de National Dong Hwa University en het Departement Visuele Kunsten van de Taipei Municipal University of Education. Sinds de verschijning van haar serie “Huwelijk” in het Museum voor Schone Kunsten in Taipei in 1997, stelt Wang regelmatig haar nieuw werk tentoon, solo of in groep, in Taiwan, het Verenigd Koninkrijk en andere landen. In 2002 werd ze erkend als een van de beste vrouwelijke fotografen van Taiwan in het boek Geschiedenis van hedendaagse kunstenaressen in Taiwan.

“Tijdsgrafiek van een moeder” is een reeks zelfportretten vol historische betekenis, waarin Wang zowel fotograaf als protagonist is. In het begin is ze zichtbaar zwanger, waarna de serie met intervallen 15 jaar verder gaat . Veel foto’s hebben hun voorganger als achtergrond om de verandering in de persoonlijke band tussen Wang , haar echtgenoot en haar zoon vast te leggen. De opeenstapeling van beelden in de achtergrond illustreert hoe de band tussen moeder en zoon groeit met de jaren. Wang gebruikt de ervaring van het moederschap en de reflectie over het voorbijgaan van de tijd om tot zelfbegrip te komen en de dingen die niet meer zijn terug tot leven te laten komen. Ze gebruikt het artistiek portretteren van de relatie tussen moeder en zoon om de gedachten van de drie protagonisten in de foto’s op te roepen. Hiermee wil ze aantonen dat het moederschap niet enkel een vorm van zelfopoffering is, maar ook een ervaring die gekoesterd moet worden en die kan bijdragen tot rijke en boeiende persoonlijke ontwikkeling.

Chien Fu-yu Chiens betrokkenheid met de vrouwenbeweging begon in de jaren ‘80. Ze begon te werken als reportagefotograaf voor militante magazines tijdens de periode waarin de krijgswet van kracht was in Taiwan (1949-1987). Ze gebruikte haar camera om de vrouwenbeweging te documenteren en gedurende deze tijd begon ze ook met het nemen van vrouwenportretten. Chien vertelt: “Wat me in het begin in de fotografie doen rollen heeft, is de mogelijkheid om met camera en pen mensen te volgen – in het bijzonder dan vrouwen – en de dingen die hen bezighouden vast te leggen. Dat is ook vandaag nog mijn grootste passie.”

De geschiedenis van vrouwen blijft over het algemeen ondergedompeld in het grote verloop van de geschiedenis. Door vrouwen te fotograferen, schrijft Chien geschiedenis vanuit een vrouwelijk gezichtspunt. Het criterium dat gehanteerd werd bij het selecteren van de beelden voor deze reeks is dat de geportretteerde vrouwen wezenlijk succes moeten gekend hebben in hun vakgebied, dat ze een bijdrage aan de maatschappij moeten geleverd hebben en dat ze begaan moeten zijn met de mensen. De voorkeur ging uit naar oudere vrouwen, aangezien we veel kunnen leren uit de levenservaring die ze reeds vergaard hebben. De foto’s die uiteindelijk geselecteerd werden, beslaan de levensverhalen van vijf Taiwanese vrouwen uit verschillende vakgebieden: de eerste vrouwelijke professionele schilder uit Taiwan, Chen Jin; de eerste vrouwelijke reporter na het koloniaal bewind van Japan (1895-1945), Yao Min-xuan: dichteres Chen Xiu-xi; de buitengewone Atayalvrouw Taibasi Nuogan; en pathologe Li Feng. Achter de verhalen van deze vrouwen gaan fascinerende levenservaringen schuil. Deze reeks portretten is niet zomaar een kunstwerk, maar ook een geschiedkundig verslag van de ontwikkeling van Taiwan.

Chang Hsiu-huang Chang begon haar carrière niet als fotograaf, maar als kantoormedewerkster bij een bedrijf dat goederen exporteerde naar Japan. De druk van haar veeleisende baan verminderde echter niet haar liefde voor de fotografie, waarin ze een spirituele uitlaatklep vond.

Chang begon toevallig met fotograferen. In het begin nam ze foto’s van bloemen, waarna ze geleidelijk een interesse ontwikkelde voor landschapsfotografie. Het was dankzij haar fotografisch werk dat ze tot het besef kwam dat Taiwan, alhoewel het een klein land is, toch een weelde aan mooie landschappen kent en kan bogen op een rijke volkscultuur en uitgebreid cultureel erfgoed. “De kleinschaligheid van Taiwan betekent dat het gemakkelijk is om een schitterend berglandschap in te ruilen voor een magnifiek zicht over de oceaan”, zegt ze.

In haar werk “Licht en Schaduw” maakt Chang gebruik van haar uitstekende fotografische vaardigheden om de cyclus van de seizoenen in Taiwan vast te leggen en om de charme van de veranderingen in de natuur bloot te leggen. Ze gebruikt haar lens om de toeschouwer een blik te bieden op het gevarieerde en fascinerende landschap in Taiwan; van de schoonheid van de Stille Oceaan tot de grootsheid van het centraal bergmassief. Zo legt ze de natuurlijke charme van het eiland vast op de gevoelige plaat.

Chang Yung-chieh Chang Yung-chieh, geboren op de afgelegen Taiwanese eilandengroep Penghu, is een professionele fotografe die reeds drie Gouden Driepoten gewonnen heeft voor haar werk voor de magazines Humanity en Living Psychology die in het Mandarijn verschijnen. Ze stelde haar werken al tentoon in het Nationaal Museum voor Schone Kunsten van Taiwan, het Taipei Museum voor Schone Kunsten, Eslite Gallery en verscheidene culturele centra, alsook in Amsterdam, New York en Parijs.

In 1996 keerde Chang terug naar haar geboortedorp op Penghu om er de Hexi Cultural Workshop te stichten, die als doel heeft de culturele en mondelinge geschiedenis van de archipel te bewaren. Haar teksten zijn van een unieke poëtische kwaliteit en uit haar foto’s blijkt een diepe verbondenheid met Penghu. Haar camera legt het moment vast, waarbij ze een affiniteit heeft voor de gedachten van haar onderwerpen. Haar foto’s belichamen de grenzeloze liefde voor haar geboorteplaats. De schoonheid van de mensen, de dingen en het landschap in Changs dorp gidsen de fotografe als een vuurtoren in de duistere nacht. Haar ultieme doel is het alledaagse leven van de mensen vastleggen. Haar foto’s bieden een blik op het leven en de religieuze overtuigingen van de mensen op Penghu; aspecten die Chang bij het begin van haar carrière gemotiveerd hebben en dat nu nog altijd doen.

Praktisch: Waar en wanneer

  • Vernissage in Amazone op 11 juni 2015 met om 17u presentatie
  • De expo loopt tot en met 4 september 2015.
  • De expo is vrij te bezoeken op werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag van 9u tot 18u, woensdag en vrijdag van 9u tot 17u.
  • Adres: Amazone vzw, Middaglijn 10 – 1210 Brussel
  • Inkom: gratis

Een verhaal van licht en schaduw’ is een samenwerking tussen het Belgische kruispunt gendergelijkheid Amazone en Taipei Representative Office in de EU en Belgie. De rechten van de vrouw en gendergelijkheid spelen een cruciale rol in deze tentoonstelling. In het kader van ‘20 jaar Amazone’, nodigt de organisatie op regelmatige basis kunstenaars uit om te exposeren in haar ruimtes. De tentoonstellingen die er plaatsvinden, zijn steeds nauw vervlochten met het feminisme. Beeldende kunst wordt hierbij ingezet als medium dat op een zeer toegankelijke en tegelijk kritische manier een sociale boodschap kan verspreiden.


Word mailboxbewoner bij Amazone

Word mailboxbewoner bij Amazone

Kalender

«  November 2017 »
M D W D V Z Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3