Logo Printen Logo RSS logo facebook

Gender mainstreaming en openbaar vervoer: een zinvolle combinatie?

Gender mainstreaming en openbaar vervoer: een zinvolle combinatie?

In het tweede hoofdstuk van het verkennend literatuuronderzoek "Gender en mobiliteit" ligt de focus op "gender mainstreaming". De vraag wordt er gesteld waarom deze strategie zo belangrijk is in de vervoerssector en hoe dit principe in de praktijk kan worden omgezet.

Gender mainstreaming: de theorie

Het hoofdstuk laat zien dat er verschillende argumenten bestaan waarom er een genderaspect in het vervoer moet gebracht worden: een rechtvaardigheidsargument (vrouwen hebben evenveel recht als mannen om op een gelijkwaardige manier deel te nemen aan het openbaar vervoer), het resources argument (alle voorhanden talent moet benut) en het interesse argument (specifieke noden van verschillende groepen van vrouwen moeten in rekening gebracht worden).

En om van gender mainstreaming te kunnen spreken moet er ook aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Ten eerste moeten de noodzakelijke data voorhanden zijn. Zo moeten er naar gender uitgesplitste statistieken bestaan en er moeten genderindicatoren ontwikkeld zijn. Maar ook de uitvoering van het proces moet worden opgevolgd: de opstelling van een emancipatie effect rapportage en gender monitoring zijn essentieel. Ook een evaluatie en een gender auditing mag niet ontbreken. Verder moet er een genderevenwicht bestaan in de besluitvorming en moet het principe van gender budgeting worden toegepast. De academica T. Rees [1] wijst tenslotte op het belang van "visie" bij de implementatie van gender mainstreaming. Vele manieren van gender bias werken immers onbedoeld meer in het nadeel van vrouwen.

Zorgtrips_statistieken {JPEG}Klik op het beeld om dit te vergroten
Wij maken u hier ook graag opmerkzaam op recent onderzoek van Sánchez de Madariaga [2].

Sánchez de Madariaga pleit er voor om op een andere manier vervoersdata te verzamelen en visueel voor te stellen om een beter zicht te krijgen op de "zorgtrips" en het geheel aan zorgtaken.

Gender mainstreaming: een praktijkvoorbeeld

De omzetting van de theorie in de praktijk is niet altijd evident. Daarom werden er handleidingen ontwikkeld om dit te doen. Een interessant voorbeeld hiervan is te vinden in "Gender equality and transport [3], een toolkit die reeds in 2001 werd ontwikkeld door de Ierse NDP Gender Equality Unit [4] maar nog steeds erg bruikbaar is. Deze toolkit stipuleert dat gender mainstreaming zich moet situeren op 4 terreinen: bij de uitwerking van de beleidsstructuren, bij de analyse van de behoeften en de dataverzameling, in de communicatie en de consultatie en bij de evaluatie en de rapportering. Vooral de aangegeven mix van manieren om data te verzamelen springt in het oog. Om data te verzamelen worden lokale verenigingen geconsulteerd en worden er focusgroepen georganiseerd, er worden papieren (opgestuurd per post), telefonische en webgestuurde enquêtes gehouden en men baseert zich op vervoersdagboeken.


Meer informatie:

Nood aan bijkomende informatie?
Contacteer Inge Van der Stighelen, 02 229 38 02, I.VanderStighelen@amazone.be.


Deze studie is onderdeel van een project met vele facetten, waaraan Amazone sinds een tweetal jaren werkt. Het project verliep in verschillende stappen. Het startte met een informatieopdracht, waarbij de medewerksters van het Documentatiecentrum Genderbeleid twee literatuurstudies realiseerden. Deze studies vormden de voedingsbodem voor een rondetafelgesprek en focusgroepen rond dezelfde thematiek maar toegespitst op de situatie in Sint-Joost-ten-Node. Het interactieve deel van het project kreeg daarnaast ook een artistieke en symbolische component. Een kunstenares maakte vier portretten van vrouwelijke inwoners van Sint-Joost-ten-Node. Deze zullen vanaf 8 september 2015 een prominente plaats innemen in het Brusselse metrostation Madou.

[1] Rees, T. (2002): Gender Mainstreaming: Misappropriated and Misunderstood? School of Social Sciences, Cardiff University, Cardiff
Rees, T. (2005): Reflections on the Uneven Development of Gender Mainstreaming in Europe. International Feminist Journal of Politics vol. 7 (4), p. 555-574.

[2] http://ec.europa.eu/research/swafs/....

[3] Een elektronische versie van "Gender equality and transport" vindt u in de Amazone-catalogus.

[4] NDP=National Development Plan.