Logo Printen Logo RSS logo facebook

Et toi, t’es casé-e ? Een sensibiliseringscampagne rond homophobie en transphobie gericht naar jongeren

<em>Et toi, t'es casé-e ?</em> Een sensibiliseringscampagne rond homophobie en transphobie gericht naar jongeren

In Franstalig België loopt momenteel de campagne ’Et toi, ’t es casé-e?’ (’En jij, ben jij ingepakt?’). Deze campagne wil jongeren tussen de 12 en 25 jaar sensibiliseren rond genderclichés, hokjesmentaliteit en normatief denken. De campagne is een realisatie van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen i.s.m. het Interfederaal Gelijkekansencentrum, de Federatie Wallonië-Brussel, de Waalse Kinderrechtencommissaris (Délégué général aux droits de l’enfant), het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie. In februari ging zij van start in de Federatie Wallonie-Brussel.

De campagne ’Et toi, ’t es casé-e?’ (’En jij, ben jij ingepakt?’) verzet zich tegen homofobie en transfobie. ’Casé(e)’ verwijst naar ’case’ (hok, vak, hut) en naar ’hokjesdenken’. De campagne zinspeelt ook op de uitdrukking ’être casé(e)’ (van straat zijn).

De campagne wil ingaan tegen homofobie en transfobie en schrijft zich in in de waarden en het wettelijk kader die de fundamenten vormen van elke vorm van samenleven. Homofobie en transfobie kan zich op verschillende manieren uiten: via woorden (beledigingen, discriminerende voorstellen, vernederende of beschuldigende opmerkingen...), via fysiek geweld (agressie, verkrachting, seksuele intimidatie, moord...) maar ook via sociaal geweld (uitsluiting, kwaadsprekerij, negatieve oordelen...) of door discriminerend gedrag of onverdraagzaamheid (discriminatie bij de aanwerving, de huisvesting, de toegang tot medische zorg, tot vrijetijdsactiviteiten...).

Et toi, ’t es casé-e?’ wil antwoorden bieden aan jongeren die kampen met vragen rond hun geaardheid of genderidentiteit. Zij mikt niet alleen op de jongeren zelf maar op al wie beroepsmatig met jongeren werkt in o.a. het onderwijs, jeugdwerking of sport. Het spotje wordt sinds 1 februari op radio en televisie uitgezonden.

De mediacampagne omvat een website, een Facebook-pagina, een flyer, een dvd en een pedagogische gids.

De cijfers spreken voor zich

Geweld, spottende opmerkingen en beledigingen, homofoob en/of transfoob geweld blijkt een realiteit te zijn voor vele jongeren. Het speelt zich af op school, in de sportclub, op plaatsen waar jongeren samenkomen, thuis en op de sociale netwerken. Als we onderstaande cijfers bekijken, lijkt dergelijke campagne op zijn plaats.

- 60 % van de homoseksuelen of transgenders kreeg op school opmerkingen of heeft negatieve ervaringen omwille van zijn/haar seksuele geaardheid of genderidentiteit [1].
- 80 % van jonge homoseksuelen of transgenders kreeg reeds negatieve commentaar of ondervond negatieve reacties omdat men dacht dat een klasgenootje homoseksueel of trangender was [2].
- 2/3 van de homoseksuele of transgendere kinderen verborgen hun seksuele geaardheid tijdens hun schoolloopbaan [3].
- Meer dan de helft van de homoseksuele of transgendere personen onder de 26 jaar overwoog reeds ernstig om een einde te maken aan zijn/haar leven [4].

Meer weten?

Bekijk hieronder één van de producten, maar

[1] Op basis van een enquête bij LGBT-personen in de EU, uigeboerd door het Agentschap voor Fundamentele Rechten in de EU (FRA), 2013, http://fra.europa.eu/sites/default/....

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

[4] Paula MAYOCK, Audrey BRYAN, Nicola CARR, Karl KITCHING, Supporting LGBT lives: as study of mental health and well-being, GLEN, 2009, www.academia.edu/843297SUPPO....