Logo Printen Logo RSS logo facebook

Slotconferentie van het project CARVE: strijden tegen geweld op vrouwen

Slotconferentie van het project CARVE: strijden tegen geweld op vrouwen

Op 16 juni 2016 vond de slotconferentie van het CARVE project plaats, ondersteund door de Fondation Agir Contre l’Exclusion (Frankrijk). De conferentie had als doel te sensibiliseren rond geweld tegen vrouwen door middel van een Europese campagne geleid door ondernemingen. Het evenement werd georganiseerd door de vzw Pour La Solidarité, een Europese "think and do tank" in Brussel.

Denis Stokkink, voorzitter van de PLS, vertelt dat het project start vanuit de vaststelling dat de meerderheid van de bedrijven niet bezig is met kwesties als huiselijk geweld, hoewel dit nochtans een (economische) invloed kan hebben op ondernemingen. Daarnaast werken ngo’s niet specifiek rond dit thema, waardoor het project deze twee werelden wil verbinden.

De gedelegeerd bestuurder van FACE, Vincent Baholet, spreekt over een baanbrekende sociale en maatschappelijke innovatie: de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven verruimt hun actieveld. Stilletjesaan beseffen ondernemingen dat ze niet alleen een economische rol hebben, maar ook een sociale rol. Zo zien we de notie agency opduiken: actoren kunnen veranderingen doorvoeren vanuit een individueel, collectief en sociaal oogpunt.

Impact van gendergerelateerd geweld op de werkvloer

De deelnemers van het eerste panel bespraken de resultaten van verschillende studies over het thema. Psytel, een onderneming zonder winstoogmerk, onderzocht de effecten van gendergerelateerd geweld binnen een relatie: te laat komen, ziekteverzuim, concentratieverlies, enzovoort. In totaal gaat het om 3,6 miljard euro per jaar (cijfers uit 2012). De sprekers onderlijnden het belang van een sterke samenwerking tussen verschillende actoren: politie, hulpverleners, artsen, sociale bijstand, enzovoort, maar ook het belang van bedrijven.

Dialoog tussen de stakeholders over gendergerelateerd geweld

De Europese Commissie (DG Justitie) onderstreept de verantwoordelijkheid van bedrijven inzake preventie: het is belangrijk om een veilige werkomgeving te bieden aan vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld.
Ana Bella Estevez stelde haar opgerichte stichting voor, die als doel heeft om overlevers van geweld, waar ze zelf toe behoort, te integreren in bedrijven.
Ingrid Van Mackelenbergh, directeur CSR bij Securex, stelde dat er bij het sociaal secretariaat weinig aandacht werd geschonken aan huiselijk geweld, ondanks de hoge cijfers. Het debat moet dus geopend worden.
Birthe Rohles, directeur van de dienst "Seksueel/Huiselijk geweld" bij de Duitse organisatie Terre des Femmes, benadrukt dat het werk van organisaties wordt gehinderd door een gebrek aan financiering en het feit dat het een thema is dat als ’privé’ beschouwd wordt.
Irene Rosales, beleids- en campagnemedewerker bij de Europese Vrouwenlobby, geeft aan dat bedrijven een grote rol spelen. Ze mogen discriminatie niet aanvaarden, moeten een gelijke verloning stimuleren en genderneutrale aanwervingsprocedures hanteren.

Geëngageerde bedrijven

Enkele ondernemingen stelden hun strategie omtrent gendergerelateerd geweld voor. Zo gaf Marie-Claire Daveau, verantwoordelijke voor duurzame ontwikkeling en internationale institutionele zaken bij Kering, aan dat het thema ’vrouwen’ het hart van de strategie van Kering is. De onderneming heeft de stichting Kering opgericht, die enkel rond geweld tegen vrouwen werkt. Kering focust op drie doelen: samenwerkingen met andere stakeholders (voornamelijk ngo’s), het financieren van sociaal ondernemerschap en het sensibiliseren van bedrijven omtrent de productieketen.

Meer informatie

Social media

Dit artikel werd geschreven door Carole Germani, Raadgeefster in Communicatie en Projecten bij Amazone