Logo Printen Logo RSS logo facebook

Resultaten en instrumenten

- Portretten
Kijk naar de video-voorbeelden van getuigenissen van verschillende ingenieurs.

- Self-assessment instrumenten

1. Profielbepaling
Heb je interesse in een ingenieursopleiding ? Test jezelf en breng je competenties in kaart! Waarin ben je sterk ? Wat is voor jou een aandachtspunt ? Vergelijk jouw profiel met het referentieprofiel van een student ingenieurswetenschappen. Bespreek het resultaat met de begeleider van je studiekeuze. Veel succes !
>> Veelgestelde vragen

2. Tevredenheidsgraadmeter
Tevredenheidsgraadmeter voor mensen met een technisch profiel uit het hoger onderwijs. Dit zelfbevragingsinstrument brengt in kaart hoe tevreden je bent over je eigen functioneren als ingenieur.
>> Veelgestelde vragen

- Train-the-trainer pakketten

- Survey-bevraging bij het brede ingenieurspubliek (pdf)
Welke factoren maken het ingenieursberoep aantrekkelijk? Welke competenties en persoonlijke kenmerken zijn belangrijk voor ingenieurs? Ondervinden vrouwen meer belemmeringen en obstakels in de uitbouw van hun (ingenieurs)loopbaan? Dit zijn enkele vragen uit een grootschalig survey-onderzoek onder professioneel actieve ingenieurs, afgenomen in de periode december 2006 - januari 2007.

- Literatuurstudie (pdf)
U bent op zoek naar achtergrondinformatie over het studietraject van een ingenieur (bijvoorbeeld factoren van instroom en niet-instroom, factoren die slagen, afhaken en uitstroom beïnvloeden, ...) of het loopbaantraject van een ingenieur (bijvoorbeeld de diverse beroepstrajecten, de redenen voor het afhaken als ingenieur, ....)? Neem dan gerust een kijkje in dit overzicht.

- De focusgesprekken
Aan de hand van focusgesprekken met scholieren, ingenieursstudenten en ingenieurs werden de belangrijkste criteria en motieven die de instroom bemoeilijken en de uitstroom bevorderen op de verschillende niveaus getoetst en nader omschreven. Lees in deze rubriek meer over de methode van het focusgroeponderzoek en raadpleeg de eerste resultaten.

  • Lees meer over de methode van het focusgroeponderzoek (pdf) en hoe deze werd gebruikt voor het project ‘Vrouwelijk Ingenieur’.
  • Lees meer over de resultaten afkomstig uit de focusgesprekken met scholieren inzake instroom (pdf): waarom kiezen ze al dan niet voor een ingenieursopleiding? Hoe denken ze over een ’ingenieur’? Waardoor worden ze beïnvloed?...
  • Lees meer over de ervaringen van ingenieursstudenten en ingenieurs tijdens de ingenieursopleiding en het beroepsleven en de factoren van uitstroom en doorstroom (pdf).

- Website: www.ingenieur-mv.be
Aan de hand van de site www.ingenieur-mv.be willen we jongeren aanzetten om bestaande vooroordelen te doorprikken. Uit de focusgesprekken met zesdejaars secundair onderwijs uit wiskundige/wetenschappelijke richtingen blijkt immers dat jongeren een zeer beperkt beeld hebben van wat een ingenieur is of doet. Bij het woord ingenieur denken ze voornamelijk aan bouwen, bruggen, kortom het bouwkundig aspect. Velen weten niet dat een ingenieur zoveel meer kan zijn. Door een onvolledig of foutief beeld van een ingenieur laat men een ingenieurstudie vaak links liggen.

- Studiedag: "Je talenten laten groeien: een uitdaging als ingenieur en vrouw"
Op zaterdag 18 november 2006 waren 200 deelnemers in Leuven present voor "Je talenten laten groeien: een uitdaging als ingenieur en vrouw". Dankzij verschillende Key Notes en intensieve workshops konden de deelnemers - voornamelijk vrouwen - werken aan competenties die noodzakelijk zijn om een evenwichtige loopbaan uit te bouwen. Lees het verslag en bekijk de fotoreportage.

- Informatienamiddag: "Ik, Ingenieur? Een self-assessment instrument voor toekomstige studenten"
Begin december maakten studiebegeleiders op deze studienamiddag kennis met de werkversie van het self-assessment intrument voor jongeren. Aan de hand van een vragenlijst kunnen deze jongeren nagaan of hun profiel overeenkomt met dat van een succesvol ingenieur. Meer weten? Lees dan het verslag en bekijk enkele foto’s.

Vrouwelijk ingenieur: home dossier